MIME-Version: 1.0 Content-Type: multipart/related; boundary="----=_NextPart_01C78136.159B39E0" This document is a Single File Web Page, also known as a Web Archive file. If you are seeing this message, your browser or editor doesn't support Web Archive files. Please download a browser that supports Web Archive, such as Microsoft Internet Explorer. ------=_NextPart_01C78136.159B39E0 Content-Location: file:///C:/491362C9/brancusi.htm Content-Transfer-Encoding: quoted-printable Content-Type: text/html; charset="us-ascii"
=
&nb=
sp; =
&nb=
sp; |
...viata si opera sa |
 =
; Cel mai ma=
re sculptor al secolului XX, Constantin=
Brancusi, figura c=
entrala in miscarea artistica moderna si un pionier al abstractizarii este =
considerat parintele sculpturii moderne. Sculpturile sale se remarca prin e=
leganta formei si utilizarea sensibila a materialelor, combinand simplitate=
a artei populare romanesti cu rafinamentul avantgardei pariziene.  =
; Verticalitatea, orizontalitatea, greutatea=
, densitatea cat si importanta acordata luminii si spatiului sunt trasaturi=
le caracteristice ale creatiei lui Brancusi. Opera sa a influentat profund =
conceptul modern de forma in sculptura, pictura si desen. &=
nbsp; Br=
ancusi s-a nascut in 1876 in satul Hobita din Judetul Gorj. In copilarie a =
invatat sa sculpteze lemnul pentru a confectiona diferite unelte si obiecte=
casnice. In Romania, obiectele casnice, stalpii si fatadele caselor erau a=
desea decorate cu sculpturi in lemn. Stilul acestor ornamente va influenta =
opera lui Brancusi. In memoriile sale artistul spunea ca tinuta si modul sau de viata au fost influentate de=
tara sa de origine, respectiv de: simplitatea, bunul simt, dragostea de na=
tura. &=
nbsp; La=
varsta de 9 ani a plecat de acasa si s-a intretinut singur, lucrand timp d=
e 6 ani ca baiat de pravalie in Craiova. In tot acest timp a continuat sa s=
culpteze in lemn; si-a confectionat singur o vioara, care a atras atentia u=
nui client al cafenelei in care lucra - acest client l-a ajutat pe B=
rancusi sa intre la scoala de Arte si Meserii din Craiova. &=
nbsp; In=
1889, dupa ce a absolvit scoala de Arte si Meserii din Craiova, Bra=
ncusi a intrat la scoala de Arte Frumoase din Bucuresti. &=
nbsp; De=
si S-a simtit mai atras de opera Independentilor, decat de academicien=
ii din scoala, artistul a studiat temeinic modelajul si anatomia. Dintre sculptur=
ile din aceasta perioada, Ecorseul realizat in 1902, a fost cumparat de scoala si =
a servit drept model de anatomie pentru mult timp. Aceasta lucrare denota o=
excelenta cunoastere a anatomiei. In 1903 a primit prima comanda, bustul G=
eneralului Carol Davila, fondatorul scolii Medicale din Romania. In perioad=
a scolii a obtinut mai multe premii dintre care o mentiune pentru bustul =
span>Vitellius, si o medalie de bronz pentru bustul &=
nbsp; In=
aceasta perioada Brancusi este captivat de opera lui Auguste Rodin (ale ca=
rui concepte ii entuziasmau pe avant-gardisti si ii indignau pe academicien=
i) si de miscarea artistica din afara granitelor Romaniei, ceea ce il deter=
mina sa plece la Paris. &=
nbsp; Pl=
eaca pe jos cu sacul in spate, ajunge la Munchen in 1903 unde ramane pana i=
n primavara anului 1904, cand isi reia drumul spre Paris, unde ajunge in ju=
rul datei de 14 iulie. &=
nbsp; 19=
04 – 1906 urmeaza cursurile Scoalii Nationale de Arte Frumoase in ate=
lierul lui Antonin Mercier. &=
nbsp; In=
1906 expune pentru prima data la Paris, la Salonul Societatii Nationale de Arte Frumoase, si apoi la Salonul de Toamna. Primele sale lucrari, in stil clasic, e=
manand o energie puternica, stau sub semnul influentei lui Rodin. Brancusi =
a lucrat un timp ca practician in atelierul lui Rodin, apoi l-a parasit pen=
tru a-si gasi propria identitate, spunand: nimic nu poate creste la umbra arborilor mari (la u=
mbra unui stejar nu poate creste nici un alt copac). &=
nbsp; In=
aceasta perioada isi dezvolta propriul stil. Trei ani dupa sosirea la Pari=
s sculpteaza Rugaciune- statuia unei fete in=
genunchiate. Aceasta lucrare reprezinta prima etapa a evolutiei sale spre s=
implificarea formelor. In acelasi an el abordeaza tehnica taierii directe a=
pietrei pentru sculptura Cap de fata si explica ...=
reala este esenta lucrurilor nu forma lor exterioar=
a. &=
nbsp; Influenta lui Rodin se face simtita pentru ultima oara in prima versiun=
e a Muzei adormite din 1908 (o fata de f=
emeie sculptata intr-un bloc de marmura cu o forma nedefinita). In acelasi =
an Brancusi realizeaza prima sa opera majora, Sarutul, in care doi tineri imbratisati f=
ormeaza un bloc cu lini simetrice. Sculptorul realizeaza o geometrizare a f=
ormelor, care va deveni simbolul sau si va influenta numerosi artisti. In 1=
910, Brancusi realizeaza o noua versiune a Muzei adormite (de aceasta data in br=
onz, cu trasaturile reduse astfel incat sa sugereze forma unui ou. Aceasta =
versiune este reluata de artist dupa 1912 in numeroase randuri, fiecare var=
ianta avand mici variatii.) &=
nbsp; In=
1926 viziteaza Statele Unite pentru o expozitie personala cuprinzand 71 de=
lucrari la Brummer Gallery. Forma foarte abstrac=
ta a Pasarii in Spatiu l-a implicat pe Branc=
usi intr-un proces de doi ani cu Autoritatile vamale ale Statelor Unite, ca=
re i-au taxat lucrarea ca pe o componenta a unui piese industriale, l-au ac=
uzat chiar ca a incercat sa o introduca clandestin in Statele Unite, deoare=
ce lucrarile de arta erau scutite de taxe vamale. In 1928 castiga procesul =
iar ca omagiu pe carnetele pilotilor americani apare Pasarea in spatiu. &=
nbsp; Fi=
del inca de la inceput esteticii si filozofiei pe care le-a ales, care ingl=
obeaza traditia bizantina, Socrate si Milapera, Brancusi a dominat epoca sa=
prin introducerea in arta moderna a unei vointe noi de universalitate, leg=
ata de dorinta de pace si de refuzul catastrofei. In atelierul sau au lucra=
t ca asistenti Isamu Noguchi, Modigliani, pe care Brancusi i-a invatat sa s=
culpteze piatra si lemnul, Archipenko si Epsein ii datoreaza mult, iar Gaud=
ier – Brzeska a fost admiratorul sau declarat. &=
nbsp; In=
1933, Maharajahul din Indore ii cere sa realizeze un Templu al Meditatiei =
in care sa fie amplasate trei Pasari in spatiu, una din bronz, una d=
in marmura alba si una din marmura neagra. Acest proiect nu a fost niciodat=
a realizat. &=
nbsp; In=
1935 i se propune realizarea unui monument la Targu Jiu, in cinstea eroilo=
r Primului Razboi Mondial. Complexul sculptural va fi inaugurat in 1938. In urma refuzului Academiei Republicii =
Populare Romane de a accepta dispozitia testamentara prin care Brancusi ii =
lasa mostenire operele din atelierul sau din Impasse Ronsin, in 1.08.1951, =
sculptorul depune pasaportul romanesc si cere cetatenia franceza pe care o =
obtine in 1952. El lasa atelierul si tot patrimoniul sau artistic tarii sal=
e de adoptie. &nbs=
p; In anii 1955 – 1956 a avut o serie de expozitii retrospecti=
ve. &nbs=
p; La moartea sa, Brancusi a lasat operele din atelierul sau Muzeulu=
i de Arta din Paris, cu conditia ca atelierul sa fie refacut in intregime i=
n cadrul muzeului. Opera sa poate fi admirata in colectii particulare de ar=
ta si in Muzee din toata lumea: |
=
&nb=
sp; =
&nb=
sp; |
Influent=
a operei sale |
&nbs=
p; Rodin si Brancusi au fost artis=
tii care au exercitat cea mai mare influenta asupra evolutiei sculpturii mo=
derne in secolul al XX-lea. &=
nbsp; Br=
ancusi n-a avut nic=
i elevi directi nici discipoli. Cei care au lucrat in atelierul sau catva t=
imp au invatat privindu-l cum sculpteaza, ascultandu-i sfaturile si aforism=
ele si mai ales vazandu-l traind, in atmosfera aceea specifica atelierului =
din Impasse Ronsin. Cel dint=
ai care s-a bucurat de aceasta lectie de viata, a fost Amedeo Modigliani (1884 – 1920). &=
nbsp; O alta influenta prin contact di=
rect este aceea pe care Brancusi a exercitat-o asupra sculptorului german <=
/span>Wilhelm Lehmbruck (1881 – 1919). Dupa cum ara=
ta Paul Westheim inca din 1922, Lehmbruck a vazut in 1910 la Salonul Artist=
ilor Independenti Rugaciunea lui Brancusi si sub influenta ei a sculptat ve=
stita sa lucrare Femeia ingenunchiata, alungindu-i picioarele si suprimandu=
-i detaliile de anatomie. Lehmbruck a primit un impuls foarte important in urma intalnirii cu Br=
ancusi la Paris. Rugaciunea a avut valoarea unei revelatii pentru Lehmbruck=
. Aceasta intalnire a hotarat directia viitorului sau drum ca artist. Influenta lui Brancu=
si asupra contemporanilor si a urmasilor sai s-a exercitat pe trei cai prin=
cipale: &=
nbsp; E cu neputinta sa urmarim aceast=
a influenta la toti artistii secolului al XX-lea. Ea a creat o noua stare d=
e spirit, un nou fel de a gandi sculptura. Influenta sa propriu-zisa se poate deslusi mai lim=
pede la artistii care au facut parte din aceeasi familie spirituala ca, de =
pilda, Jean Arp, Etienne Hajdu, Emil Gilioli, Maurice Lipsi, Antoine Poncet,=
span> pentru a nu =
lua decat cateva exemple din sculptura franceza. &=
nbsp; Intre opera lui Jean Arp (1887 – 1966) si aceea a l=
ui Brancusi exista cateva confluente evidente: constiinta formei pure, refu=
zul artei conventionale a trecutului si a reprezentarii figurative a realit=
atii, trecerea de la aparenta la esenta, vitalitatea organica a formei, pre=
ferinta pentru volumul inchis si liniile curbe, cautarea unui echilibru si =
a unei armonii, seninatatea si bucuria vietii. &=
nbsp; Sc=
ulptura lui Arp se deosebeste de cea a lui Brancusi prin subtilitatea si su=
pletea ei, prin rolul acordat hazardului, prin spiritul ei ludic, prin ondu=
latiile voluptoase ale Torsurilor, prin fluidul vital al ciclului Cresteril=
or care se incolacesc si serpuiesc intr-un dans vegetal, alb, moale, inelat=
. &=
nbsp; La Etienne Hajdu (n. 1907), care si-a re=
cunoscut filiatiunea brancusiana, gasim aspiratia catre puritatea formei, a=
rta de a reda viata organica a materiei si a o transfigura, inteligenta tac=
tila, elanul inimii si preferinta pentru liniile curbe, pentru planurile on=
dulate, pentru ritmurile lente si lumina care dezvaluie forma si se preface=
, prin subtile tranzitii, in umbra. Etienne Hajdu - Ursula=
Emil Gilioli (1911 – 1979)=
a luat de la=
Brancusi respectul pentru materie, preferinta pentru volumul inchis si rig=
oarea geometriei si mai ales folosirea functiei active a luminii prin poliz=
area bronzului pana la atingerea unei straluciri iradiante. Ca si Brancusi,=
Gilioli a socotit ca arta e un drum catre elevatia spirituala si catre ome=
nie. Voia sa creeze o sculptura senina ca cerul, echilibrata, plina de lumina, de taina si de frumuset=
e. Maurice Lipsi (n. 1898) a ajuns la o=
simplitate a formei, la o vigoare a volumelor inchise, la o transpunere a =
ritmului vegetal si la o structura aproape arhitecturala a compozitiei care=
-si afla punctul de plecare in pilda lui Brancusi. &=
nbsp; Din sculptura engleza asi alege =
mai intai pe Barbara Hepworth, care a recu=
noscut singura puternica impresie lasata de vizita sa la Brancusi in 1932. =
Barbara Hepworth (1903 – 1975) a urmarit, in opera ei, sa realizeze u=
nitatea intre forma si materie, respectand cerintele structurii materiale s=
i creand o geometrie organica, in perfecta armonie cu continutul exprimat. =
Preferinta pentru formele sferice, ovale, usor rotunjite in jurul unor golu=
ri, relatia dintre spatiu si volum si despuierea totala de amanunte in nazu=
inta spre adevarata simplitate o apropie de arta lui Brancusi pentru care a=
vea o profunda admiratie. In sculptura italiana referintele la Brancusi sunt=
foarte numeroase, incepand cu Alberto Viani, Pietro Cascella si A. Cascella, Carlo Signori, Arnaldo P=
omodoro, Lia Godano, Pierluca etc. Toti au=
in comun refuzul reprezentarii figurative a realitatii tendinta spre simpl=
ificare, spre o afirmare a volumului in spatiu spre o geometrie a formelor.=
&=
nbsp; La=
Gheorghe Iliescu-Calinesti (n. 1932), la Dar mostenirea pe care Brancusi a lasat-o sculptor=
ilor romani este mult mai importanta. Opera lui le arata cum trebuie folosi=
ta intalnirea intre specificul national si vocatia de universalitate, cum s=
e poate ajunge la o rostire romaneasca a artei. Brancusi a fost un premergator al artei abstracte. Cu Brancusi se deschidea un veac nou. |
=
&nb=
sp; =
&nb=
sp; |
Ganduri despre arta... |
&nbs=
p; Frumosul este echibru=
l absolut. &nbs=
p; Arta nu face deca=
t sa inceapa continuu. &nbs=
p; Arta – poat=
e cea mai desavarsita a fost conceputa in timpul copilariei umanitatii. Cac=
i Omul primitiv uita de grijile cele domestice si lucra cu multa voiosie. C=
opiii poseda aceasta bucurie primordiala.=
Eu as vrea sa re-destept sentimentul acesta in sculpturile mele. &=
nbsp; Ca=
nd nu mai suntem copii, suntem deja=
morti. Voim intotdeauna sa intelegem ceva. Insa n=
u este nimic de inteles. Tot ceea ce=
puteti contempla aici, in Ate=
lier, are un singur merit: ca este trait... &=
nbsp; Nu=
cautati formule obscure, sau =
mistere. Caci ceea c=
e va daruiesc eu este bucurie curata. Contemplati lucrarile me=
le pana cand le vedeti. Cei aproape de Dumnezeu le-au vazut.=
In arta, ceea ce imp=
orta este bucuria. Aveti feric=
irea sa contemplati (- sa va minunati) ! Aceasta este totul. &nbs=
p; Arta trebuie sa a=
propie, iar nu sa departeze sa umple, iar nu sa sape prapastii – in b=
ietele noastre spirite, si asa indestul de rascolite de intrebari. Nu uita niciodata ca esti artist. Nu it=
i pierde curajul. Si nu iti fie teama de nimic : caci vei ajunge la tel. &nbs=
p; As vrea ca lucrarile =
mele sa se ridice in parcuri si gradini publice, sa se joace copiii peste ele, cum s-ar fi=
jucat peste pietre si monumente nascute din pamant, nimeni sa nu stie ce s=
unt si cine le-a facut – dar toata lumea sa simta necesitatea si prietenia lor, ca ceva ce =
face parte din sufletul Naturii... &=
nbsp; In=
arta nu trebuie s=
a existe straini. Lucrarile nu sunt greu de facut, ce est=
e greu – este sa ne punem in starea de a le face. Ratiunea de a fi a ar=
tistilor este aceea de a revela frumusetile lumii. &=
nbsp; =
span> Nu cred in suferint=
a creatoare. In sufletul meu &nbs=
p; Placerea cu care lucr=
eaza artistul este insasi inima artei sale. Fara i=
nima – nu exista arta ! Si cea dintai conditie este sa iti placa tie,=
sa indragesti si sa iubesti fierbinte ceea ce faci. Sa fie (intai) bucuria=
ta. Iar prin bucuria ta sa oferi bucurie si celorlalti. A vedea in departare este ceva, insa a =
ajunge acolo, este cu totul altceva. &nbs=
p; Simplitatea nu este un sco=
p in Arta, insa ajungi la simplitate fara de voia t=
a, apropiindu-te de sensul cel real al lucrurilor. Simplitatea este in sine o complexitate – si trebuie sa te=
hranesti cu esenta. ca sa poti sa ii intelegi valoarea. Simplitatea in art=
a este, in general, o complexitate rezolvata. Pericolul simplitatii este...=
grosieritatea. &=
nbsp; Da=
ca arta trebuie sa i=
ntre intr-o comunicare cu Natura, ca sa ii exprime principiile, trebuie sa =
ii urmeze, insa, si exemplul actiunii. Materia trebuie sa i=
si continue viata naturala si dupa ce a=
u intervenit mainile sculptorului. Rolul plastic pe care materia il indepli=
neste in mod firesc, trebuie incontinuu descoperit si pastrat. A-i da un al=
t sens decat acela pentru care este menita de la Natura, inseamna a o ucide=
. &nbs=
p; Lemnul, de exemplu, <=
/span>este in sine si sub toate aspectele sculptural=
span>. Nu trebuie sa-l distrugem, nu trebuie sa-i dam o asemanare obiec=
tiva cu ceva ce natura a facut dintr-un alt material. Lemnul isi are propri=
ile-i forme, caracterul sau individual, expresia sa naturala; sa doresti sa=
ii transformi calitatile, inseamna sa il nimicesti, sa-l faci steril. Acel=
asi lucru se intampla si cu alte materiale ca piatra, marmora sau metalele;=
si ele trebuie sa isi continue viata lor proprie, cand gandul si truda art=
istului le preface din sculpturi naturale, in sculpturi artificiale. Materi=
a nu trebuie folosita pur si simplu pentru a satisface scopul artistului, n=
u trebuie supusa unei idei preconcepute si unei forme preconcepute. Materia=
insasi trebuie sa sugereze (uneori) subiectul si forma. si ambele trebuie =
sa vina din interiorul materiei, iar nu sa ii fie impuse din afara.<=
span
style=3D'font-size:12.0pt;language:EN-GB;mso-ansi-language:EN-GB;mso-bidi=
-language:
AR-SA'> |
&=
nbsp; &nbs=
p; La inceputul operei sale, sculpturile lui Brancusi sunt reprezenta=
ri clasice ale formei umane. Dar structura operei sale are o evolutia rapid=
a astfel ca inca din 1907 aceasta estetica realista nu i-a mai convenit. Pe=
rioada 1989 - 1907 este caracterizata de o acumulare de cunostinte si indem=
anare dar si de cautaea unor solutii in modelarea materialelor ...=
span> |
&=
nbsp; &nbs=
p; &=
nbsp; &nbs=
p; Anul 1907 marcheaza incheierea unui prim stadiu de creatie Brancu=
si se desprinde de influenta lui Rodin, incepe sa practice taietura di=
recta si se afla in cautarea propriului drum... |
&=
nbsp; &nbs=
p; De la Gotic incoace, sculptura europeana a fost napadita de muschi=
, de buruieni, de tot felul de excrescente care ascundeau cu totul forma. A=
fost misiunea speciala a lui Brancusi de a elimina ceea ce era de prisos s=
i de a ne da din nou constiinta formei ...=
span> |
&=
nbsp; La=
inceputul operei sale, sculpturile lui Brancusi sunt reprezentari clasice =
ale formei umane. Dar structura operei sale are o evolutia rapida astfel ca=
inca din 1907 aceasta estetica realista nu i-a mai convenit. Perioada 1989=
- 1907 este caracterizata de o acumulare de cunostinte si indemanare dar s=
i de cautaea unor solutii in modelarea materialelor. Dupa 1905 viziunea tan=
arului artist devine mai clara si mai puternica, incercand sa redea trairil=
e modelelor sale. |
Vitellius - 1898
&n=
bsp;
&=
nbsp; A =
obtinut o mentiune onorifica pentru acest bust. Vitellius a fost sculptat in primele sa=
ptamani ale intrarii in Scoala Nationala de Arte Frumoase din Bucuresti, du=
pa un mulaj din sala cursurilor. &=
nbsp; In=
ca din aceasta lucrare se poate observa preocuparea lui Brancusi de a reda =
caracterul personajului avut ca model. Aceasta opera a fost prez=
entata Consiliului judetean al Prefecturii Dolj pentru ai fi prelungita bur=
sa acordata. Este una dintre dintre putinele lucrari ramase din timpul scol=
ii. |
Capul lui Laocoon
&=
nbsp; Br=
ancusi obtine o medalie de bronz pentru bustul „Laocoon” in car=
dul unui concurs organizat la Scoala Nationala de Arte Frumoase din Bucures=
ti. |
Ecorseul - 1902
|
Carol Davila - 1903
|
Orgoliu - 1905
&=
nbsp; Cu schita in gips a acestei lucr=
ari, Brancusi a debutat in 1906, la Salonul parizian prezidat de Rodin. Lucrarea reprezinta un cap de expresie - Studiu dupa natura. Portretu=
l este conceput pe o structura linistita si simetrica. Calmul, exprimat de =
sculptura in ansamblu, este putin disturbat de privirea fetei care ascunde =
o umbra usoara. Brancusi realizeaza si o statueta de vitrina reprezen=
tind acelasi personaj. A doua varianta a "Orgoliului" este =
expusa la Salonul de toamna si difera de versiunea anterioara in gips prin =
faptul ca partea de jos a fost micsorata si umerii trunchiati. |
Pictor Darascu - 1906
&=
nbsp; Pentru acest bust, Brancusi va p=
rimi premiul al doilea, la Salonul oficial bucurestean din 1909, prezidat d=
e Spiru Haret.Pictorul Nicolae Darascu, era prietenul lui Brancusi. Fo=
rma definitiva a lucrarii are bratul stang indoit si bratul drept sectionat=
putin mai jos de umar. In aceata lucrare se poate sesiza influenta lu=
i Auguste Rodin. Lucrarea va fi achizitionata de Ministerul Cultelor s=
i Instructiunii Publice. |
Copil - 1906
&=
nbsp; Es=
te lucrarea cu care Brancusi a debutat in 1906 la Salon d'Automne. &=
nbsp; Cr=
iticii nostri plastici au fost din primul moment favorabili sculptorului. P=
rofesorul Mihai Dragomirescu afirma ca bustul a iesit din mana celui mai mare talent ce am avut pana acum si ca siguranta si indrazneala cu care a fost modelat Copilul nu am mai inta=
lnit-o decat in bucati clasice. &=
nbsp; Lu=
crare1a a fost in cea mai mare parte distrusa.in timpul celui de-al doilea =
razboi mondial, doar capul ramanand intact, si a fost restaurata in s=
eptembrie1956, la cererea Muzeului de Arta. |
1897 - Craiova - bustul lui Gheorghe Ch=
itu |
1906 - Paris - Copil - gips |
1898 - Bucuresi - Vitellius |
1906 - Paris - Copil - bronz |
1900 - Bucuresti - Capul lui Laocoon |
1906 - Paris - Cap de copil - bronz |
1902 - Bucuresti - Ecorseul |
1906 - Paris - Cap de copil - bronz |
1902/1/24 - Bucuresti - statueta simbol=
izand muzica corala romaneasca. |
1906 - Paris - Cap de copil - bronz |
1902/10 - Craiova - bustul lui Ion Geor=
gescu-Gorjan |
1906 - Paris - bustul Victoriei Vaschid=
e |
1903 - Bucuresti - bustul Generalului d=
r. Carol Davila |
1906 - Paris - bustu doctorului Zaharia=
Samfirescu |
1905 - Paris- Orgoliu |
1906 - Paris - Sulpiciu - piatra |
1906 - Paris - portretul pictorului Dar=
ascu |
|
&nbs=
p; Anul 1907 marcheaza incheierea unui prim stadiu de creatie Brancu=
si se desprinde de influenta lui Rodin, incepe sa practice taietura di=
recta si se afla in cautarea propriului drum... |
Sarut – 1907
&=
nbsp; Es=
te lucrarea prin care Brancusi isi afirma autonomia artistica. &=
nbsp; Id=
eea principala din Sarut este simpla: iubirea ca fuziune intre doua entitat=
i separate reface unitatea originala a vietii. &=
nbsp; =
span>Sarutul lui Brancusi poate fi considerat o replica la Sarutul lui =
Rodin. Opera aduce o noua dimensiune conceptului de sculptura. Aceasta oper=
a sculptata intr-o maniera aparent primitiva, este a doua lucrare la care B=
rancusi foloseste tehnica taierii directe. |
Cap de copil 1907 – 1908
|
Supliciu – 1907
&=
nbsp; Tr=
ecerea de la versiunea anterioara, in gips, la cea de bronz aduce modelajul=
ui un spor de sensibilitate. &=
nbsp; Ma=
rc-A. Jeanjaquet critica aspru sculptura a carei atitudine i se parea cauta=
ta si stranie: Supliciu ar putea tot atat de bine sa fie capul unui degenerat, intr-a=
tat expresia apartine tipurilor de copii tarati cu cea mai neagra ereditate=
. La drept vorbind, aceasta opera constituie un caz patologic. |
Danaida – 1908
|
Fragment de tors - 1909
&=
nbsp; Cu=
aceasta lucrarea Brancusi a obtinut in 1912 marele premiu de 2 000 lei la =
Salonul Oficial de la Bucuresti. &=
nbsp; Fo=
rma alungita a micului fragment de Tors, reprezinta miraculoasa fuziune din=
tre senzualitate si puritate. Suprafata neteda a sculpturii, privita din pa=
rtea stanga, este intruparea perfectiunii figurii umane. Privit din partea =
dreapta, Torsul, apare ca o bucata de piatra denivelata, unde trasaturile u=
mane nu sunt inca bine definite - ca si in Somnul, din 1908. |
Muza adormita in bronz - 1910 |
Rugaciune – 1910
|
Pasarea Maiastra – 1910
=
&=
nbsp; Sculptata in 1910 Maiastra relev=
a aspiratia lui Brancusi catre perfectiune. &=
nbsp; Forma pe care artistul o da pasa=
rii Maiastre ne trimite cu gandul la divinitatile pagane, la reprezentarile=
animalelor zeificate. Maiastra, nu est o pasare obisnuita ci una speciala,=
inzestrata in legendele populare romanesti cu puteri magice, fiind aceea c=
are il ajuta pe Fat Frumos sa isi intalneasca marea dragoste. Initial Branc=
usi alege un soclu format dintr-un grup de personaje primitive care isi sus=
tin capetele cu mainile, dar in variantele ulterioare il va inlocui cu frag=
mente din Coloana infinitului. Intre 1910 si 1944, Brancusi a creat 29=
de pasari, cautatand sa exprime esenta zborului, care pentru el simbolieaz=
a ascensiunea catre spiritualitate si transcendenta. Pentru Brancusi zborul=
este „cel mai minunat lucru din natura. |
1907/3 – Paris - Capul unei tinere fete |
1909 – Paris – Fragment de tors |
1907/3 – Paris - Sarutul |
1909 – Paris – Baronesa RF |
1907/3 – Paris - Cumintenia pamantului |
1909 – Paris – Muza adormita – ma=
rmura |
1907/3 – Paris - Cap de copil |
1909 – Paris – Primele coloane in lemn<= o:p> |
1907/3 – Paris - Supliciu |
1910 – Paris – Muza adormita – br=
onz |
1907/3 – Paris - Supliciu |
1910 – Paris – Muza adormita – br=
onz |
1907/3 – Paris - Supliciu |
1910 – Paris – Monumentului funerar al =
lui Petre Stanescu din Buzau (Rugaciune si Bustul lui Petre Stanescu) |
1908 – Paris - Somn |
1910 – Paris – Visul |
1908 – Paris - Cap de copil dormind |
1910 – Bucuresti – Pasarea Maiastra =
211; marmura |
1908– Bucuresti – Danaida |
1910/12/ – Paris – Sarutul |
|
Prometeu – 1911
=
&=
nbsp; Brancusi reia tema din Supliciul=
, din 1907 unde inclinarea capului este singurul semn al suferintei. Nici aici martiriul Titanului nu este exprimat prin deformarea durero=
asa a trasaturilor. Capul lui Prometeu este o bucata de marmura de dimensiu=
ni reduse, unde detaliile portretului par a fi sterse. Prin suprimarea trep=
tata a detaliilor, capul lui Prometeu a ajuns sa aiba un aspect aproape sfe=
roidal, intrerupt doar de subtila adancime a ochilor, de abia perceptibilel=
e linii ale nasului si ale gurii, de forma urechii si de grumazul brusc gat=
uit. Brancusi atragea atentia ca atunci cand jocul de umbre si lumini luneca peste obrazul lui Prometeu=
aplecat spre stanga, poti vedea cum capul cade pe umar, in timp ce vulturu=
l ii devoreaza f=
icatul |
Muza - 1912
&=
nbsp; Este inspirata ca si Muza adormi=
ta tot de portretul Baronesei Renee Irana Frachon. &=
nbsp; Fata de variantele Muzei adormit=
e, la aceasta sculptura in marmura capul este ridicat si sprijinit meditati=
v pe mana stanga. Bratul pe care l-a omis cu atata curaj in Rugaciune, acel=
tribut modest adus pamantului, aici revine pentru a completa imaginea feme=
ii care pare atat de concentrata asupra visului sau. Mainile care simbolize=
aza legatura ce uneste cele doua figurine din Sarutul, mainile asezate sub =
capul baiatului adormit, in portretul lui George, aici devin simbolul medit=
atiei Muzei |
Domnisoara Pogany – 1913 &=
nbsp; Este socotita de critici drept u=
nul dintre cele mai celebre si cutezatoare portrete ale celui de-al XX-lea =
veac. Reprezinta o noua conceptie a portretului. &=
nbsp; Aceasta figura de o delicatete e=
xtraordinara, cu ochi enormi ca de libelula, este in acelasi timp un portre=
t si efigia unei frumuseti incarcata de mister. Asemanarea cu fotografia pi=
ctoritei Margit Pogany este frapanta. Aceasta a vizitat atelierul lui Branc=
usi în 1910 sau 1911, iar dupa razboi s-a stabilit în Australia=
. &=
nbsp; Aceasta prima varianta a Domniso=
arei Pogany, dupa cum o descria Brancusi în 1938 ...are bratele precis modelate, cu multa precizie, parul era strans in=
tr-un coc pe ceafa; dar obrazul si-a pierdut trasaturile particulare î=
;n afara de ochi si de curba în arc a sprancenelor. |
Primul tipat – 1914
&=
nbsp; Brancusi transpune in bronz capu=
l din Primul pas repetand aproape intocmai solutiile plastice din 1913 ale =
sculpturii in lemn, cu diferentele firesti impuse de material. In metalul l=
ustruit gura larg deschisa pare mai puternic reliefata decat pe suprafata d=
in lemn. |
Nou nascut – 1915
&=
nbsp; Brancusi reia tema din Primul ti=
pat, dar duce simplificarea si mai departe. &=
nbsp; Sculptura are doua variante un i=
n marmura si alta in bronz. La varianta in marmura de la Philadelphia inca =
se pot observa linia sprancenelor si a nasului. La varianta in bronz care s=
e afla la New York, gura este mai larg deschisa, dar liniile sprancenelor s=
i nasului sunt imperceptibile, sculptura sugerand forma oului din Sculptura=
pentru orbi |
Vrajitoarea – 1916
&=
nbsp; Brancusi ciopleste Vrajitoarea, =
dintr-un trunchi bifurcat de artar. &=
nbsp; Lucrarea nu are numic malefic.&n=
bsp; &=
nbsp; Geist considera ca punctul de pl=
ecare al sculpturii lui Brancusi a fost cartea lui Michelet, Vrajitoarea sc=
risa în 1862, carte care se stie ca a existat in biblioteca lui Branc=
usi. In descrierea vrajitoarei din aceasta carte, Michelet spune ...=
o umflatura este semnul crud al posesiunii. E semnul supliciului si al=
orgoliului. Ea umbla cu pantecul în fata, orgolioasa din Strasbourg =
îsi rastoarna capul pe spate. |
Adam - 1917
&=
nbsp; ste numit de critici monumentul =
geometriei. Soclul format din elemente în zigzag sugereaza un fel de zvagni=
re în sus. Corpul omenesc este incoronat cu un bloc imens de lemn.&nb=
sp; &=
nbsp; E perioada cand Brancusi conside=
ra ca materialul care se potriveste cel mai bine reprezentarii umane este l=
emnul: viata copacului se convertea in viata fapturii omenesti. |
Coloana fara sfarsit – 1918
|
Cocosul – 1922
&=
nbsp; Este o v=
ersiune în lemn, pierduta, care mai poate fi admirata numai înt=
r-o fotografie la Muzeul de Arta moderna din Paris. La aceasta variant=
a trupul este rotund si creasta are 4 trepte. Sidney Geist considera c=
a piciorul pe care se sprijina lucrarea ...marturiseste limpede descendenta din pasarile br=
âncusiene...Brancusi va crea 9 variante ale acestei lucrari. |
Pestele – 1924
&=
nbsp; Aceasta varianta este din bronz =
lustruit. &=
nbsp; culptura e asezata pe o baza cil=
indrica, Brancusi renuntand la oglinda. Impresia de plutire se pastreaza si=
aici, ceea ce demonstreaza ca nu e data de luciul oglinzii ci de forma pre=
lunga a trupului Pestelui. &=
nbsp; Dan Grigorescu spunea ... suprafata e netezita, parca, de lunecarea lina, Pestele e surprins &ic=
irc;ntr-o miscare tacuta. |
Foca –1936
&=
nbsp; Sculptura careia i se mai spune =
si Miracolul este executata in marmura cu vinisoare cenusii. &=
nbsp; Este o forma simpla, un trup rid=
icandu-se cu truda de la pamant. &=
nbsp; Paul Andre spunea ...o foca v=
azuta de Brancusi este intotdeauna mult mai putin si mult mai mult decat at=
at, este elanul vital surprins prin cateva linii a caror sobrietate disimul=
eaza o intreaga viata virtuala. Ghicesti in ea o aspiratie. Nu a focii. A v=
ietii. |
Coloana fara sfarsit – 1937
|
Poarta de la Targu Jiu
|
Masa tacerii
&=
nbsp; Prima varianta a Mesei avea un=
diametru de 200 cm; dar Brancusi comanda o a doua, cu un diametru de 215 c=
m, pe care o aseza peste cea dintai, renuntand la socluri circulare ce form=
au baza. &=
nbsp; Masa sugereaza aparenta aspra a =
doua pietre de moara suprapuse. &=
nbsp; Sculptorul spunea ... linia Mesei Tacerii sugereaza curbura inchisa a cercului care adun=
a, apropie si uneste. &=
nbsp; ioplita la alte proportii sau di=
n alte materiale, folosita ca postament, sau in alte scopuri utilitare, ace=
st tip de masa rotunda facea parte din chiar decorul familiar al atelierulu=
i lui Brancusi. |
|
&=
nbsp; Ei=
bine prietene,ai transformat anticul in modern! – Douanier Roussseau, atunci cand=
a vazut Rugaciunea, Sarutul si Cumintenia pamantului. – 1907 &=
nbsp; In cazul ovoidului, trebuie sa retinem faptul ca Brancusi avea sa real=
izeze forma pura, libera de orice gravitate terestra, o forma tot atat de l=
ibera in propria ei viata ca aceea a geometriei analitice. Si dovada ca a r=
eusit in aceasta exprienta este ca din orice parte l-am privi, ovoidul pare=
viu si gata sa se ridice in spatiu. – Ezra Pound – Bran=
cusi - 1921 &=
nbsp; =
span>Nu cunosc personal pe dl. Brancusi. Am auzit ca e un tanar de o inteli=
genta aleasa, care stie sa se exprime si in cuvinte tot atat de plastic si =
de miscator ca si in piatra. Am auzit ca e fiu de taran, ca, dupa ce a vazu=
t ca nu mai are ce invata la noi, a plecat pe jos la Paris, c-a facut drumu=
l acesta in vreo patru luni, si ca, in sfarsit, ajungand acolo a trebuit sa=
treaca prin multe si cumplite greutati pana sa-si infiripeasca un atelier =
unde sa poata lucra. Am auzit, iarasi, ca e un om hotarat si mandru, ca el =
intelege sa-si desfunde singur calea si sa-si traiasca viata ca un viteaz, =
in lupta apriga intre biruinta si moarte. Acum isi are la Paris atelierul l=
ui, un cerc de admiratori pe care nici nu i-a cautat, nici nu-i cultiva si,=
ceea ce-i mai pretios decat toate, simpatia marelui Rodin. De-acolo, din a=
telierul acela de visuri indraznete si de munca robusta, ne-a trimis pentru=
expozitia de primavara Cumintenia pamantului, iar acum in urma, pentru cea=
de toamna, un Fragment de capitel care ar inchipui o imbratisare dincolo d=
e moarte, in lumea cea fara de timp. Simplitatea voita de cea dintai lucrar=
ea apare in aceasta si mai voita, ramanand totusi ceva misterios si sugesti=
v in imbratisarea aceea pentru vecie a doua inganari de fapturi omenesti, c=
eva ca o soapta nedeslusita ce vine parca dint-o poveste. &=
nbsp; Putine de tot sunt numele romane=
sti care se bucura azi de celebritatea lui Brancusi. I se dedica poeme, i s=
e inchina in strainatate numere speciale de revista. E considerat de catre =
germani si englezi mai ales, drept creatorul sculpturii moderne. – =
span>Camil Petrescu – revi=
sta Universul – 1928 &=
nbsp; Br=
ancusi e foarte pretuit de adevaratii cunoscatori. Dar opera lui nu e foart=
e populara si nici nu poate fi, pentru ca cere o aprofundare, si ca orice c=
reatie adevarata, nu foloseste un limbaj banal curent. – Amedee Ozenfant - Bilantul S=
ecolului XX – 1928 &=
nbsp; La inceputul secolului (Brancusi) a abandonat o maniera in care doband=
ise un mare renume si a trecut brusc in randul acelora care voiau sa regene=
reze sculptura, sa inspire un sentiment nou, sa rupa cu trecutul. S-a apuca=
t sa simplifice, sa concentreze, sa reduca formele la figuri mai mult sau m=
ai putin geometrice. Asa a inceput sculptura abstracta. Un ou subliniat abi=
l prin cateva trasaturi, a devenit imaginea ideala a unui frumos cap de fem=
eie. Aceste lucrari bizare, dar atragatoare prin simplificarea lor voita, a=
u fost expuse la Salonul Independentilor. Pe urma sculptorul, prea mandru p=
entru a-si mai expune operele, n-a mai trimis nimic. S-a facut multa valva =
in jurul acestei arte. – G. Oprescu – Arta=
romanesca din 1880 pana in zilele noastre – 1935 &=
nbsp; De=
la gotici incoace sculptura europeana a fost napadita de ierburi rele, de =
tot felul de excrescente care au acoperit cu totul caracterul formei. Branc=
usi a fost acela care a eliberat sculptura de tot ceea ce era de prisos si =
ne-a redat constiinta formei pure. Pentru a atinge acest tel, Brancusi s-a =
concentrat asupra formelor simple si directe. Opera lui Brancusi in afara d=
e valoarea ei proprie, are o importanta istorica in dezvoltarea sculpturii =
moderne. – Henry Moore – The =
Sculptor speaks – 1937 &=
nbsp; =
span>Opera lui Brancusi a exercitat o mare influenta =
asupra lumii artistice de astazi, nu numai in sculptura, dar si in arhitect=
ura si in desenul industrial (desing). – William Zorach =
– Zorach explains sculpture – 1947 &=
nbsp; Brancusi recunostea in lemnul pe care-l cioplea, in formele lui robust=
e, in cicatricile lasate de toporisca sau de furtuni, oglindirea ciclului n=
atural pe care taranul il impartaseste cu copacii, cu pietrele, cu pasarile=
, cu cesterea si cu moartea lor. – David Lewis – Conv=
orbiri cu Brancusi – 1957 &=
nbsp; Ge=
rmenul, oul, trunchiul, zborul, somnul, sarutul si numarul, toate cauzele p=
rimare ale universului se regasesc in identitatea lor in motivele operei de=
arta si in figurile pe care artistul le porunceste pietrei sau metalului. =
Niciodata sculptura nu s-a apropiat mai mult, prin mana vreunui alt sculpto=
r, de o reprezentare atat de desavarsita a esentelor. – Jean Cassou – pref=
ata la monografia Brancusi de Ionel Jianu – 1963. &=
nbsp; Sculptura moderna este o sculptu=
ra moleculara al carei principiu e reintoarcerea la formele primordiale. As=
tfel la Brancusi aflam reintoarcerea la forma oului… Oul lui Brancusi=
inseamna intr-adevar nasterea primei unitati celulare a sculpturii moderne=
, Unul indivizibil, forma perfecta, forta virtuala, indomptabila si explozi=
va, un subtil continut emotional si o imensa fagaduinta. In ou exista germe=
nul fecund. Stiu ca puritatea nu poate fi un tel, intreaga ei natura indivi=
zibila opreste dezvoltarea, dar coaja trebuie sa se sparga, caci viata se n=
aste din diviziune, din multiplicare. Avem nevoie de absolut, dar si de mis=
care, de viata. – Etienne Hajdu – 1972<=
o:p> &=
nbsp; Ar=
ta lui Brancusi e senina, armonioasa, opusa deformarilor violente. E o arta=
a bucuriei de viata, o arta luminoasa, de o intensa vitalitate, o arta a e=
chilibrului si a unitatii dintre forma si materie. Ovoidul corespunde acest=
or cerinte, fiind forma care-si afla in sine propria implinire. – Ionel Jianu –Const=
antin Brancusi – 1983. |
1876 19/2 1886 / 1894 1/9 1906 5/6 Bucures=
ti 1931 / 1937 /2 1948 / 1951 /2 |
Bibliografie |
Scurta Introducere
Influenta Sa
Ganduri Despre Arta
Opera lui Brancusi
Bibliografie
Interpretarea operei